Embrace yourself - ACT

WAT IS ACCEPTATIE EN COMMITMENT THERAPIE (ACT)?

ACCEPTATIE EN COMMITMENT THERAPIE

Als het goed is ben je op mijn website nu al een paar keer de woorden Acceptatie en Commitmenttherapie (ACT) tegengekomen. Maar wat is dit nu eigenlijk?

ACT helpt je om antwoorden te vinden op vragen als: ‘Hoe word ik gelukkig?’ ‘Waarom loop ik vaak tegen dezelfde problemen aan?’ ‘Waarom ervaar ik zoveel negativiteit?’
Acceptatie en Commitmenttherapie is een allesomvattende therapie. ACT houdt zich bezig met gevoelens, gedachten en met gedrag. ACT wordt wel eens omschreven als Mindfulness + toegewijde actie. De Mindfulness staat voor het aanleren van vaardigheden om te leren omgaan met pijnlijke gevoelens en gedachten, zodat ze minder impact hebben. Toegewijde actie staat voor het ontdekken waar het voor jou echt omdraait in je leven ( je waarden) en deze kennis gebruiken om realistische doelen te stellen en vervolgens over te gaan tot actie. Het doel van ACT is een rijk en zinvol leven creëren, waarbij je dingen die buiten je macht liggen leert te accepteren.

Een voordeel van ACT coaching is dat de tools en oefeningen die gebruikt worden tijdens de sessies, eenvoudig thuis toe te passen zijn. Na een traject van 8 weken, kun je dus alles wat je geleerd hebt zelfstandig toepassen in je leven.
ACT is zeker geen ‘praattherapie’ waarin je alleen maar zit en vertelt over je verleden en over je problemen. ACT is een actieve vorm van coaching. Zowel tijdens de sessies als thuis (huiswerk) ben je actief bezig met oefeningen. Deze actieve houding zorgt ervoor, dat je beter contact kan maken met je gevoelens en emoties. Ook leren mensen veel sneller en beter door te doen in plaats van door te zitten en luisteren.

HOE ZIET EEN TRAJECT ERUIT?

Binnen een ACT traject staan er 6 hoofdthema’s centraal:

  • Aanwezig zijn in het hier en nu. Dit betekent dat je bewust je aandacht hebt bij wat er zich nu in je afspeelt.
  • Defusie (kijken naar je denken). In plaats van helemaal op te gaan in je gedachten, leer je om ze van een afstandje te bekijken.
  • Acceptatie (jezelf openstellen). Betekent ruimte maken voor pijnlijke gevoelens. Dus toestaan dat een emotie er mag zijn.
  • Zelf als context (puur bewustzijn). Binnen dit thema ga je ‘je observerende zelf’ leren kennen. Dit is het deel van jezelf dat zich bewust is van alles wat je op een gegeven moment denkt, doet of voelt.
  • Waarden. Wat vind jij diep in je hart het allerbelangrijkst in je leven? Waarden worden ook wel eens met een kompas vergeleken, omdat ze je richting geven.
  • Toegewijde actie. Doeltreffend actie ondernemen, geleid door je waarden.

Omdat er 6 verschillende hoofdthema’s zijn, zijn er veel verschillende oefeningen die we binnen het traject zullen doen. Dit kan variëren van meditaties tot schrijfopdrachten tot bewegen op muziek. Hierin zullen we afstemmen op wat voor jou het beste werkt. De sessies hebben dus een prettige inhoudelijke variatie, dit zorgt voor een verfrissend traject met veel nieuwe inzichten.