Embrace Yourself - Acceptatie

Acceptatie oefeningen voor thuis

Ten eerste is het erg belangrijk om uit te leggen wat acceptatie niet is. Acceptatie is niet hetzelfde als opgeven. Het is niet bij de pakken neer gaan zitten en alle verantwoordelijkheid van je leven uit handen geven.

Wat is acceptatie dan wel? Het is het toelaten en actief uitnodigen van alle gedachten, emoties, lichamelijke sensaties, en omstandigheden in je leven die vervelend zijn en waar je geen invloed op hebt. Acceptatie begint dus bij het inzicht dat je op gedachten gevoelens en sommige omstandigheden geen invloed hebt.

Het oefenen en ontwikkelen van acceptatie kan vervolgens alleen door het echt te doen. Dus echt gaan zitten en toelaten en niet alleen maar praten over toelaten.
Een mooi begrip dat bij acceptatie hoort is bereidheid. Ben jij bereid om ruimte te gaan maken voor pijnlijke gedachten en gevoelens? Zodat ze minder in de weg gaan staan. Door ruimte te maken, zullen ze meer naar de achtergrond verdwijnen. Hierdoor komt er weer nieuwe ruimte beschikbaar voor dingen die jij echt belangrijk vind.

Een voorbeeld van een oefening om toelaten te oefenen:

Je hebt net een vervelende ervaring achter de rug, bijvoorbeeld piekeren of een naar gesprek met iemand.
Dan kun je het opmerken. Welk gevoel geeft deze ervaring je? Wat gaat er door je heen? Neem hier even de tijd voor.
Let op je ademhaling. Stel je voor dat je dit nare gevoel in en uit ademt. Hou het gevoel dicht bij je en probeer het niet van je af te blazen. Blijf bij dit nare gevoel terwijl je ademt.
Geef het gevoel bestaansrecht. Probeer het niet kwijt te raken of te veranderen. Probeer juist om het gevoel uit te nodigen. Niet omdat dit leuk is, maar omdat je bereid bent het te doen.

Een andere oefening over obstakels:

Er ziet je iets in de weg, een obstakel die ervoor zorgt dat je niet kunt doen wat je graag zou willen doen.
Dan kun je stilstaan bij de gevoelens die dit obstakel bij je oproepen. Neem de tijd om de gevoelens volledig in je op te nemen. Onderzoek deze gevoelens met nieuwsgierigheid. Wat valt je op? Probeer ruimte te maken voor alles wat op komt. Je hoeft verder niets met deze gevoelens, je hoeft ze alleen maar te ervaren.

Met zulke acceptatie oefeningen, ontwikkel je zachtheid en mildheid voor jezelf. Je zult veel meer gaan openstaan voor alles wat zich aandient in je leven. Dit kan een positieve uitwerking hebben op de relatie met jezelf en ook de relatie met anderen.
Veel succes met oefenen.