Embrace Yourself - Mindfulness

HOE KAN IK MINDFUL ZIJN?

WAT IS MINDFULNESS?

Tegenwoordig kent iedereen de term ‘Mindfulness’ wel, maar voor velen blijft het nog iets vaags.
Mede doordat mensen niet helemaal begrijpen wat Mindfulness is, krijgt het vaak de stempel ‘zweverig’. Dit is eigenlijk geheel onterecht. Mindfulness is namelijk een simpele en effectieve manier om piekeren en somberheid te verminderen. Mindfulness brengt je uit je hoofd en in je gevoel. Verder is het in deze tijden van hard werken en veel afleiding door technologie een fijne manier om je weer even bewust te worden van je lichaam en je omgeving. Dit zorgt ervoor dat je je weer echt ‘alive’ voelt.

Gelukkig hoef je om mindful te zijn niet uren op een meditatiekussen te zitten. Dit hoef je zelfs geen 20 minuten te doen, wanneer blijkt dat meditatie niet voor jou is. Er zijn genoeg andere manieren waarop je je bewustwording kan trainen. Mindful zijn is simpelweg, bewust waarnemen wat er zich op dit moment afspeelt. Dit is iets wat je kunt trainen, je zult er dus steeds beter in worden. Om te beginnen is het fijn om met simpele en korte oefeningen te starten.

OEFENING 1

Wat voor jou simpel is, is erg persoonlijk. Een geschikte simpele oefening bestaat uit een paar elementen. Kies eerst een handeling uit die jij regelmatig doet, het liefst dagelijks. Het helpt als dit een handeling is die je tot nu toe altijd op de automatische piloot deed. Een paar mogelijke voorbeelden zijn: koffie zetten, met de hond wandelen, de was opvouwen of eten koken.

De volgende keer dat jij deze handeling gaat verrichten, probeer dan eens bewust te zijn van meerdere van je zintuigen. Je kunt jezelf vragen stellen als: ‘Hoe voelt deze beweging in mijn lichaam? En waar in mijn lichaam voel ik het precies?’ ‘Welke kleuren en/of vormen zie ik?’ ‘Ruik en/of proef ik nu iets?’ ‘Wat voor geluiden hoor ik nu? Zijn de geluiden hard of zacht, dichtbij of ver weg?’ Dit soort vragen zullen je helpen om je meer bewust te zijn van je handeling.
De eerste dagen zul je merken dat je jezelf er echt aan moet helpen herinneren om de oefening toe te passen. Na een tijdje wordt het veel vanzelfsprekender om bewust met je handeling om te gaan. Vanaf dit punt kun je de oefening gaan uitbreiden naar andere handelingen in je leven.

Handelingen bewust uitvoeren zorgt ervoor dat je ze meer gaat waarderen, en er meer van kunt genieten. Je zult minder gehaast door het leven gaan en dus meer momenten van ontspanning creëeren. Je zult meer oog krijgen voor de mooie kleine dingen om je heen en je algeheel welzijn zal vergroten.

ZIJNS-MODUS EN DOE-MODUS

Een andere fijne oefening is er één die je in de ochtend doet. Op deze manier zet je gelijk een goede basis van bewustzijn voor de rest van de dag. Zo vergroot je de kans dat je gedurende de dag meer korte momenten van bewustzijn zal toepassen. De oefening klinkt vrij simpel en dat is het ook. Bij deze oefening is het de kunst om het gewoon te doen.
Je herkent jezelf vast in het volgende scenario: ‘de wekker gaat, je schrikt er een beetje van en je gaat gelijk je denkbeeldige checklijst af. Gelijk bedenk je je welke afspraken je vandaag allemaal hebt. Je schat in hoeveel tijd je hebt voordat je de deur uit moet voor je eerste afspraak en je vraagt jezelf af of je daarvoor nog tijd hebt om dat ene klusje van gisteren af te maken.’

Met andere woorden, de meeste van ons schieten gelijk in hun hoofd en in hun denken vanaf het moment dat de wekker gaat. Ze gaan gelijk in de ‘doe-modus’ in plaats van hun dag te beginnen in de ‘zijns-modus’. Ik hoor je nu bijna denken: ‘maar ik heb in de ochtend toch helemaal geen tijd om te beginnen in de zijns-modus.’

OEFENING 2

Voor mijn korte oefening kan gelukkig iedereen tijd maken. De oefening gaat als volgt, wanneer je in de ochtend je ogen voor het eerst opent sta dan even stil bij je lichaam. Hoe voelt je lichaam nu? Doe even een korte scan van boven naar beneden. Op deze manier kun je achter een behoefte van je lichaam komen, zoals de behoefte om te strekken, je rug bol te maken of je schouders te bewegen. Neem deze behoefte vervolgens serieus en voer deze met bewuste langzame bewegingen uit. Als er deze ochtend geen behoefte was of als je klaar bent met het uitvoeren van de behoefte, dan komen we aan bij de laatste stap van de oefening. Zet heel bewust je ene voet op de grond terwijl je op je bed zit en zet vervolgens weer heel bewust je andere voet ernaast. Voel hoe je voetzolen voelen op de grond. Pas dan sta je op en begin je je dag.

WAT LEVERT DIT MIJ OP?

Voordelen van je dag eerst beginnen in de ‘zijns-modus’ in plaats van gelijk in de ‘doe-modus’ zijn: Je traint aandachtig te zijn met je lichaam, hierdoor zal je gedurende de dag ook sneller opmerken of je lichaam een behoefte heeft. Je begint je dag in een staat van rust en ontspanning in plaats van stress. Dit heeft een positieve uitwerking op je lichaam, omdat er dan geen stresshormonen door je lichaam gieren. Dit heeft vervolgens weer een positieve uitwerking op je gemoedstoestand. Al met al het proberen waard dus.